اساسنامه شرکت چیست و چه کاربردی دارد ؟

اساسنامه 

اساسنامه مهمترین سند یک شرکت سهامی خاص یا عام است. در اساسنامه تمامی نکات مهم شرکت از قبیل روابط شرکاء با یکدیگر و حدود اختیارات مجامع عمومی و هیئت مدیره را تعیین و تکلیف سود و زیان شرکت و مدت انحلال آن را معین می کند. اساسنامه به دست موسسین و اکثریت دارندگان سهام تدوین میشود.

اساسنامه از دو واژه اساس و نامه ساخته شده که قسمت اول آن یعنی اساس به معنی پی ، پایه و بنیان و قسمت دوم آن را همان نامه یا نوشته معنا کرده اند.

اساسنامه در واقع سندی است که به شرکت اعتبار می بخشد و در آن سرمایه شرکت، خط مشی، هدف فعالیت و نحوه کار و  شرح وظایف هر یک از عضوهای شرکت و هیئت مدیره و مجامع عمومی و بازرسان شرکت و تعداد مدیران  و نحوه انتخاب آنها و نحوه مشخص کردن جانشین مدیرانی که فوت یا استعفاء نموده مشخص میشود.

کلیه ی مفاد و قوانین اساسنامه برای اعضاء شرکت یکسان و لازم به رعایت می باشد و همانطور که سجل یا شناسنامه در زندگی واقعی برای او باعث هویت و اعتبارش می شود در شخص حقوقی نیز اساسنامه به او هویت و اعتبار می بخشد.

در نتیجه همه شرکت های سهامی خاص و عام باید دارای اسانامه باشند.

حتما این مطلب را بخوانید: ثبت شرکت چگونه است ؟ همه چیز درباره ثبت شرکت ها

شاید برای شما سوال شده باشد شرکت های تضامنی یا مسئولیت چه نوع اعتباری دارند ؟ شرکت نامه مخصوص شرکت های با مسئولیت محدود ، نسبی و تضامنی است و شرکت های سهامی و تعاونی نیازی به شرکت نامه ندارند .

شرکت نامه یه نوع سند رسمی است که بین شرکا به منظور تشکیل فعالیت تجاری تنظیم میشود و برابر قانون تجارت ماده 197 بعد از ثبت شرکت در همان ماه اول حتما باید خلاصه شرکت نامه و ضمینه های آن به وزارت دادگستری ارسال شود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که علاوه بر ثبت شرکت شما در مرحله باید برای برندسازی اصولی و فعالیت تجاری پیشرفته نیاز خواهید داشت تا برند خودتان را نیز ثبت کنید. معمولا برندها بر اساس دسته بندی حوزه فعالیت شما در طبقات مختلفی دسته بندی میشوند. برای اطلاع بیشتر از و اینکه بدانید طبقه بندی در ثبت برند چه مزایایی دارد ؟ این مقاله را مطالعه کنید

برابر ماده ی 8 لایحه ی اصلاحی 24/12/48 اساسنامه باید موارد زیر را در بر بگیرد:

1-نام شرکت
2-موضوع شرکت بطور صریح و منجز(روشن)
3-مدت شرکت
4-مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن در صورتیکه تاسیس شعبه مورد نظر باشد.
5-مبلغ سرمایه ی شرکت و تعیین وجود نقدی و غیر نقدی آن.
6-تعداد سهام بی نام و با نام و مبلغ اسمی آن ها و هرگاه ایجاد سهام ممتاز مورد نظر باشد تعیین تعداد،خصوصیات و امتیازات اینگونه سهام.
7-تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه ی مطالبه بقیه اسمی هر سهم و مدتی که باید مطالبه شود که البته این مدت بیش از 5 سال نمی باشد.
8-نحوه ی انتقال سهام با نام
9-طریقه ی تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و بالعکس.
10-در صورت پیش بینی امکان صدور اوراق قرضه،ذکر شرایط و ترتیب آن ها
11-شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه
12-مواقع و ترتیب دعوت مجامع
13-مقررات راجع به حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره ی آن ها
14-تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت ماموریت و نحوه ی تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت نموده و یا استعفاء می کنند یا به جهات قانون محجور،معزول و یا ممنوع می گردند.
15-تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران
16-تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بپردازند.
17-قید اینکه شرکت دارای چند نفر بازرس خواهد بود و نحوه ی انتخاب و مدت ماموریت آن ها
18-تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و مجمع عمومی سالانه.
19-نحوه ی انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه ی امور آن.
20-چگونگی تغییر اساسنامه

 

برای ارتباط با کارشناسان بورس برند حتما با ما تماس بگیرید .

دفتر مرکزی : 02188807957

شماره همراه : 09120986410 / 09101777713 /09101777714